Динамічний клас

Відповідно до Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 07.11.2000 №522 (зі змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.12.2000 за №946/5167, на виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 17.08.2021 №911 «Про проведення експерименту за темою «Організаційно-педагогічні умови надання корекційної допомоги дітям з порушенням зору» на червень 2021- квітень 2026 роки», наказу Департаменту освіти, науки молоді і спорту Хмельницької обласної державної адміністрації від 16.11.2021 №509-од  "Про проведення експерименту за темою «Організаційно-педагогічні умови надання корекційної допомоги дітям з порушенням зору»" Кам'янець-Подільська спеціальна школа Хмельницької обласної ради бере участь у зазначеному експерименті.

Динамічний оздоровчо-реабілітаційний клас, який діє в Кам’янець-Подільській спеціальній школі, являє собою ефективне поєднання оздоровчих процедур та освітнього процесу. Це поєднання дозволяє дітям протягом 3-х тижнів не лише проходити оздоровчі та корекційно-відновлювальні процедури для поліпшення зору, але й отримувати необхідні знання згідно шкільної програми. Динамічний оздоровчо-реабілітаційний клас створено для комплексної реабілітації дітей з різних районів Хмельницької області наказом управління освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації №159 від 02.04.2007 року «Про організацію комплексної реабілітації дітей з вадами зору області в умовах динамічної оздоровчо-реабілітаційної групи». Цей клас утворився в результаті реалізації інноваційної мікропроектної пропозиції «Реалізація Концепції ранньої реабілітації слабозорих дітей «Геліос», яка була впроваджена в 2004-2007 роках за сприянням Українського Фонду Соціальних Інвестицій. На сьогодні діяльність динамічного класу пов’язана з реалізацією експерименту за темою «Організаційно-педагогічні умови надання корекційної допомоги дітям з порушеннями зору» на базі Камянець-Подільської спеціальної школи Хмельницької обласної ради. Даний експеримент реалізується відповідно до Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 07 листопада 2000 року №522 (із змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 грудня 2000 року за №946/5167, наказу Міністерства освіти і науки України від 17.08.2021 № 911. Фактична діяльність динамічної оздоровчо-реабілітаційної групи розпочалась з квітня 2007 року і з того часу її відвідало близько 200 дітей з порушеннями зору. Динамічний клас діє протягом всього навчального року. Заїзди до нього розподілені за класами. На початку кожного навчального року складається графік роботи динамічного оздоровчо-реабілітаційного класу і для кожної вікової групи виділяється певний тритижневий період в начальному році. Районні та міські ІРЦ, співпрацюючи зі школами районів виявляють і обстежують дітей з порушеннями зору та надають рекомендації для проходження оздоровлення та корекційно-відновлювальних заходів в динамічному класі.

 Основним документом, який потрібен для зарахування в динамічний клас є висновок ІРЦ. Окрім нього батькам необхідно написати заяву на ім’я директора школи та подати копію свідоцтва про народження дитини, картку профілактичних щеплень дитини – Ф 63у, довідку про стан здоров’я та перенесені захворювання, а також довідку про епідоточення та довідку від дерматолога. Слід також зазначити, що при зарахуванні в динамічний клас, стан здоров’я дитини ретельно перевіряється й шкільним лікарем-педіатром на предмет наявності в неї вірусних або інфекційних хвороб. Після закінчення корекційно-оздоровчого курсу діти отримують індивідуальну картку комплексної реабілітації з зафіксованими в ній процедурами та їх результатами, табель з оцінками та довідку про перебування в динамічному оздоровчому класі.

Оздоровчо-реабілітаційний процес в динамічному класі розпочинається з діагностики, яку проводить кваліфікований лікар-офтальмолог на спеціалізованому обладнанні. Таке діагностичне обладнання, як щілинна лампа, авторефрактометр, офтальмоскопічні лінійки, набір очкових лінз дозволяють з точністю визначити стан зору дитини та його гостроту. На основі проведеного діагностування лікар-офтальмолог робить призначення кожному учневі і згідно з ним протягом 21-го дня всі учні отримують апаратне лікування зору. Для лікування використовується такі сучасні прилади, як сканер лазерний офтальмологічний, панорама, АСО, акомодотренер, синоптофор, «Бриз», а також комп’ютерні програми для діагностики та корекції зору. Щоденно, після закінчення уроків, учні проходять ці процедури у спеціально обладнаних кабінетах під ретельним наглядом лікаря-офтальмолога та медсестри-ортоптистки. На кожну дитину заводиться індивідуальна картка комплексної реабілітації, де зазначається основний діагноз та супутні захворювання. Там фіксуються процедури апаратного лікування, яке отримує дитина та гострота зору після кожного сеансу, результати проходження сеансів оздоровчого масажу та лікувальної фізкультури, а також призначені лікарем вітаміни та препарати фітолікування. Після закінчення перебування в динамічній групі батькам видається ця картка, де вони можуть наочно побачити динаміку стану здоров’я і гостроти зору дитини та результати проведених процедур, а також ознайомитись з рекомендаціями фахівців.

Не залишається осторонь і фізичне здоров’я учнів динамічного класу. Їм пропонується лікувальний та профілактичний масаж, які проводять досвідчені спеціалісти, такі фізіотерапевтичні процедури, як УВЧ, магнітотерапія та тубус-кварц, тощо. До розкладу занять входить лікувальна фізкультура, яка проходить в спеціально обладнаному залі ЛФК, з великою кількістю тренажерів на вибір, профілактиром Євмінова, біговою доріжкою, велотренажерами, найрізноманітнішим спортивним інвентарем та корисним сухим басейном. Для підтримки фізичного здоров’я учням для користування надається спортивний зал, обладнаний необхідним спортінвентарем. Тут діти мають змогу перебувати під час уроків та проводити вільний від навчання час, граючи у спортивні ігри або виконуючи гімнастичні вправи. Цілеспрямований ритмічний розвиток дітей з порушенням зору забезпечують уроки ритміки, на яких формується гармонійна особистість кожного з учнів, розвивається їх індивідуальність, творчі можливості, покращується їх емоційно-чуттєва сфера. Основними засобами на уроках ритміки виступають рухи на узгодження фізичних вправ з музикою, на виховання почуття ритму, художні види ходи та бігу, стрибки, підготовчі та загально-розвиваючи гімнастичні вправи, танцювальні та хореографічні вправи, вправи з ритмічної гімнастики та музично-ритмічні ігри. Ну і в довершення - фізкультхвилинки на уроках для розслаблення очей та м’язів тіла, під час яких лунає весела музика і діти мають змогу вийти з класних кімнат і зробити комплекс корисних фізичних вправ та відпочити.

В Кам’янець-Подільській спеціальній школі Хмельницької обласної ради дбають не лише про стан здоров’я дітей, але й про якісну освіту учнів школи та зокрема динамічного класу. Першу половину дня діти проводять так само як і в звичайній школі – за здобуттям освіти. В розкладі присутні всі обов’язкові предмети і викладають їх досвідчені та кваліфіковані вчителі згідно шкільної програми. Діти навчаються, отримують оцінки, які фіксуються в класному журналі, а перед від’їздом виписуються в табель досягнень у навчанні учня динамічного класу. Згодом, цей табель надається в дирекцію школи, в якій навчається дитина за місцем проживання.

 Кожен з кабінетів, в якому навчаються учні, обладнано не лише навчально-дидактичним матеріалом, але й укомплектовано спеціальними засобами для навчання дітей з порушенням зору. До них відносяться телевізійна система PRISMA, лупи, дошки для читання з підсвіткою. Крім того, в кожній класній кімнаті обов’язково є телевізор, цифровий відео програвач та комп’ютер з виходом до мережі Інтернет. Для уроків трудового навчання є майстерні, в якій займаються хлопчики. Вона укомплектована найновішим сучасним обладнанням з урахуванням потреб дітей з порушеннями зору та з дотриманням усіх правил безпеки. Дівчатка займаються трудовим навчанням окремо в кабінеті кулінарії. Вони вчаться куховарити на сучасній кухні, обладнаній з дотримання всіх норм безпеки, а також майстерності в’язання та вишивання, користуючись при цьому за потреби спеціальними лупами. Особливої популярності та любові серед учнів набув кабінет інформатики, де діти навчаються користуватись найсучаснішими комп’ютерами та оргтехнікою, а у вільний час мають змогу практикуватись у їх використанні. Загалом на уроках вчителі постійно використовують сучасні мультимедійні засоби. Особливою повагою серед вчителів користується мультимедійна дошка, яка не лише оптимізує освітній процес, але й є дуже ефективною в роботі з учнями, які мають порушення зору. Слід згадати й лінгафонний кабінет, де діти вивчають іноземні мови. Кожне учнівське місце оснащене необхідним обладнанням та монітором, завдяки чому часто проводяться мультимедійні заняття, що безперечно викликає у учнів велику зацікавленість та підвищує результати процесу навчання.

За кожним класом, в тому числі й динамічним, закріплені вихователі, які цілодобово доглядають за дітьми. Після закінчення уроків та процедур, діти займаються самопідготовкою. Вихователі допомагають їм з виконанням домашнього завдання, а у вільний час вони організовують для дітей дозвілля, зокрема, на вихідних, проводять конкурси, екскурсії в місто. Діти знаходяться весь час під наглядом вихователів, які несуть за них повну відповідальність, слідкують за дисципліною, навчанням, та дотриманням режиму.

Слід сказати декілька слів й про побутові умови, в яких перебувають діти, навчаючись в динамічному класі. Вони проживають в затишних спальнях, які укомплектовані новими сучасними меблями та постільною білизною. Учні мають також всі умови для дотримання особистої гігієни, зокрема душові, умивальні кімнати, санвузли. Харчуються учні в шкільній їдальні. Тут до харчування особливо ретельне відношення. Воно є п’ятиразовим, вітамінізованим та абсолютно безкоштовним. Дієтсестра складає раціональне щоденне меню, до складу якого входять молочні та м’ясні страви, хлібобулочні вироби, перші страви та вітамінізовані компоти. Щоденно учні отримують свіжі овочі, фрукти, соки. Ну і найголовніше, що слід зазначити, що окрім покращення зору, якісного оздоровлення та повноцінного навчання, діти отримують багато позитивних вражень, знаходять нових друзів та сповнені бажанням повернутись ще до динамічного класу.